
Batterij- of bandenpech
Pech met je motorfiets, het overkomt iedereen wel een keertje vroeg of laat.
De twee meest voorkomende pechgevallen zijn een platte batterij en een platte band.
Toch hoeft dit niet meteen voor paniek te zorgen.
Hier enkele eenvoudige tips.
- Tip 1. Ken je motorfiets!
Dit wil zeggen weet ook waar je batterij zich bevindt.
Je motorfiets is zodanig ontworpen dat het doorgaans eenvoudig moet zijn om aan je batterij te geraken.
Sla zeker een keertje de handleiding van je motorfiets erop na. - Tip 2. Boordgereedschap.
In meeste gevallen hebben motorfietsen fabriek af een setje gereedschap aan boord.
Wedden dat je het nog nooit bekeken hebt? Toch een aanrader.
Wist je dat dit gereedschap voor 90% toelaat om alle noodzakelijke schroeven en bouten los te krijgen van je motorfiets.
Dus ook daar waar de batterij zich bevindt. - Tip 3. Startkabels of een jumpstarter
Je vraagt het je soms af, je gaat toch niet liggen zeulen met startkabels? Welnu er zijn *startkabels voor motorfietsen die echt niet veel ruimte innemen.
Heb jij er geen, misschien zijn er wel binnen je groep die er wel bijhebben of een *jumpstarter. Ook die zijn tegenwoordig niet meer zo duur en nemen ook niet zoveel ruimte in.
Wist je dat het ook lukt met een autobatterij? Misschien is er wel een auto in de buurt die soelaas kan brengen. Opgelet met elektrische voertuigen!
- Tip 4. Bandenreparatieset
In feite zou elke motorrijder een *bandenreparatiesetje bij zich moeten hebben. Het kost drie keer niks en past meestal gewoon onder het zadel.
Je hoeft er geen bandenspecialist voor te zijn om je band ermee te plakken.
Zorg wel dat je een setje hebt waar ook een tangetje bij geleverd is om de nagel of schroef uit je band te halen.
Of misschien zit er wel een tangetje bij je boordgereedschap.
De meeste reparatiesetjes bevatten ook een aantal luchtpatronen om je band er mee op te pompen. Let wel, dit is net genoeg om tot aan het dichtstbijzijnde benzinestation te geraken om hem daar verder op te pompen.
Maar wie weet heeft iemand van de groep wel een *bandenpompje mee.
Overweeg eens een keertje te oefenen op een band die toch aan vervanging toe is.
Vermijd het gebruik van sprays! Dit geeft geen gegarandeerde dichting en laat een enorme rotzooi aan de binnenkant van je band achter.

- Tip 5. Pechverhelping
Daar sta je dan, niets wilt nog lukken. Zorg dan dat je beroep kunt op een pechverhelping.
De prijzen van een pechverhelping zijn best betaalbaar. Je kun er niet enkel 24 op 24 beroep op doen, het geeft je ook een gerust gemoed.
Er zijn zelfs motormerken die gratis pechtverhelping aanbieden zolang je maar periodiek op onderhoud gaat.
Verwacht ook niet meteen van je dealer dat hij zijn werk laat vallen om je enkele 100 kilometers verderop te komen depanneren. Ook al denk je, er is toch garantie op de motor?
Een pechtverhelping zouden we haast verplichten zeker als je op vakantie gaat!
De meest gekende pechverhelpers zijn; *Touring, *VAB, *Europ Assistance of vraag het aan je verzekeringsagent.
Ziezo, hiermee is een gewaarschuwd man een hele groep waard.

*De linken zijn willekeurig gekozen via Google.