PROVINCIEDOMEIN HET VINNE

Levenslang leren

Vinne betekent 'ven' of 'natuurlijke waterplas'. Op het einde van de laatste ijstijd ontstond er een komvormige kuil die zich vulde met water doordat het klimaat veranderde en de Zoutleeuwse bodem zich ertoe leende. In 1841 werd het meer drooggelegd, eerst om het als landbouwgrond te gebruiken en later als populierenplantage.  In 2004 werd het grootste natuurlijke binnenmeer van Vlaanderen in zijn oorspronkelijke staat hersteld en bouwden heeft veel watervogels er hun nest.  Zeker de moeite om eens gaan te verkennen in de Ossenwegstraat 70 te 3440 Zoutleeuw!

13:00 u aan het PC te Oplinter voor de fietsers of 13:45 u ter plaatse in Zoutleeuw
maandag 22 juli 2024
Gratis voor leden