Algemene voorwaarden

Identiteit van de verkoper

OKRA, trefpunt 55+, handelend onder de naam: OKRA
Haachtsesteenweg 579
1030 Schaarbeek (Brussel)

T: info@okra.be
E: 02 246 44 41
BTW-nr.: BE 0412.022.346

Toepasselijkheid
  • Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van onze webshop aan jou als Consument (iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, op de markt gebrachte producten of diensten verwerft of gebruikt).
  • Wij leveren enkel in België. Als je een leveringsadres in een ander land opgeeft, kunnen we je bestelling weigeren.
  • Om een bestelling te kunnen plaatsen, moet je minstens 18 jaar oud zijn. Als je geen 18 bent, vragen we je om de bestelling door je ouders of wettelijke voogd te laten plaatsen. Als we merken dat een bestelling geplaatst is door een minderjarige, kunnen we deze bestelling weigeren.
  • Het plaatsen van een bestelling op de website geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van deze algemene voorwaarden die steeds beschikbaar zijn via de website.
Ons aanbod en jouw bestelling
  • Als een aanbod slechts een beperkte geldigheidsduur heeft of onderworpen is aan bepaalde voorwaarden, vermelden we dat uitdrukkelijk in ons aanbod.
  • We beschrijven altijd zo volledig en nauwkeurig mogelijk wat we je verkopen en hoe het bestelproces zal verlopen. De beschrijving is in elk geval voldoende gedetailleerd om je een goede beoordeling te laten maken. Als we gebruik maken van afbeeldingen kunnen die decoratief van aard zijn en elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs. Vergissen is echter menselijk en als we ons overduidelijk vergist hebben, zijn we niet verplicht om je alsnog te leveren.
  • Je bestelling is compleet en de overeenkomst tussen ons is definitief zodra we je bestelling bevestigen per e-mail én zodra we je betaling ontvangen hebben.
  • Om een product aan te kopen, voeg je het product toe aan je winkelmandje. Nadien geef je je contactgegevens en facturatiegegevens in. Vervolgens kies je je wijze van levering: bezorging op je gekozen adres, opsturen naar het door jou gekozen afhaalpunt, of afhalen in onze fysieke winkel. In de laatste stap krijg je een overzichtspagina, aanvaard je onze algemene voorwaarden en bevestig je je betaling door het indrukken van de bestelknop ‘Ik ga bestellen en heb hierdoor een betalingsverplichting’. Als je deze stappen hebt doorlopen, is je aankoop definitief.
Herroepingsrecht
  • Als je goederen of diensten bij ons koopt, heb je gedurende 14 kalenderdagen vanaf de levering of, bij diensten het sluiten van de overeenkomst, het recht om te beslissen dat je de goederen niet wil houden. Je kunt je bestelling dan zonder betaling van een schadevergoeding en zonder opgave van reden terugsturen. Binnen de 14 kalenderdagen dagen nadat we je bestelling teruggekregen hebben of je hebt aangegeven dat je wil afzien van de overeenkomst, betalen we je de volledige aankoopprijs ervan terug met hetzelfde betaalmiddel waarmee je hebt betaald.
  • Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen of tot je hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
  • Tijdens de eerste 14 kalenderdagen na de levering verwachten we dat je zorgvuldig omgaat met de bestelling en de verpakking. Als je de goederen nog wil kunnen terugsturen zoals hierboven omschreven, mag je ze enkel in die mate uitpakken of gebruiken als nodig is om te kunnen beoordelen of je het goed wenst te behouden. Als je de goederen terugstuurt, moet dat indien mogelijk gebeuren samen met de originele verpakking, met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking en rekening houdende met onze instructies hieronder.
  • Je kunt je retourpakket retourneren via de post of een koerier dan wel terugbrengen naar onze fysieke winkel.
  • Om je herroepingsrecht, zowel in het geval van levering van diensten als levering van goederen snel en correct uit te oefenen, kun je ons contacteren via info@okra.be of Haachtsesteenweg 579, B-1030 Schaarbeek. Wij zullen je per e-mail een ontvangstbevestiging van jouw herroeping sturen.
  • In sommige gevallen zullen wij uitdrukkelijk vermelden dat je geen herroepingsrecht kunt uitoefenen zoals wanneer (1) de geleverde goederen zijn vervaardigd volgens jouw specificaties of duidelijk bestemd zijn voor een specifieke persoon, (2) de geleverde goederen snel kunnen bederven of beperkt houdbaar zijn of (3) verzegelde goederen na de levering geopend zijn en niet teruggezonden kunnen worden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne.
  • Dienstenovereenkomsten zijn na volledige uitvoering van de dienst uitgesloten van het herroepingsrecht, maar alleen als de uitvoering van de dienst is begonnen met je uitdrukkelijke voorafgaande instemming.
De prijs
  • Tijdens de periode die we in ons aanbod vermelden, wijzigen onze prijzen niet, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  • Onze prijzen zijn inclusief alle belastingen, btw, taksen en diensten. Je komt dus nooit voor verrassingen te staan.
Betaling
  • Wij kunnen bij online bestellingen enkel betaling via Mollie B.V aanvaarden.
Conformiteit en garantie
  • Wij garanderen dat onze goederen conform zijn aan je bestelling en voldoen aan de normale verwachtingen die je ervan mag hebben rekening houdende met de specificaties van het product. Wij garanderen je natuurlijk ook dat onze goederen voldoen aan alle op het ogenblik van je bestelling bestaande wetten.
  • Bovendien hanteren wij wat betreft het leveren van goederen de wettelijke minimumgarantietermijn van 2 jaar indien het goed niet conform is aan de geplaatste bestelling. Dit betekent dat bij gebreken of defecten aan het goed tot 2 jaar na de levering dit goed kosteloos wordt hersteld, dan wel vervangen. Soms bieden wij of onze leveranciers een langere of uitgebreidere garantie dan de wettelijke minimumgarantie van 2 jaar; dat is een commerciële garantie. De commerciële garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke minimumgarantie. Als er een commerciële garantie wordt aangeboden verschilt deze per product. De eigenschappen van de commerciële garantie staan vermeld op de webpagina van het product en het garantiebewijs. Wij zijn verantwoordelijk voor de afhandeling van de commerciële garantie, tenzij op de webpagina van het product anders staat vermeld.
Levering en uitvoering
  • Alle goederen en diensten worden geleverd op het door jou bij je bestelling aangegeven adres.
  • We zullen de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  • We zullen geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed maar uiterlijk binnen 7 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, verwittigen wij je altijd voor het verstrijken van de voorziene leveringstermijn. Als wij dat niet doen, kun je kosteloos afzien van je bestelling. In dat geval betalen wij je uiterlijk binnen 15 dagen na ontbinding terug.
  • Onze verzendingen gebeuren tot het moment van bezorging aan jou of een door jou aangewezen vertegenwoordiger steeds op ons risico. Je hoeft je dus geen zorgen te maken om goederen die verloren gaan in de post. Als je ons echter goederen terugzendt binnen de 14 kalenderdagen na aankoop omdat je ze liever niet wil houden, ben jij verantwoordelijk voor het transport.
  • Indien de door ons geleverde goederen tijdens het transport werden beschadigd, niet overeenstemmen met de artikelen die op de leveringsbon vermeld staan of niet overeenkomen met de artikelen die je had besteld, moet je dat zo snel mogelijk melden en de artikelen naar ons terugsturen.
  • We kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering door de transporteur die de onderneming heeft aangesteld. Onze aansprakelijkheid blijft in dergelijke gevallen beperkt tot de waarde van de artikelen waarvan wordt aangetoond dat ze niet door de klant werden ontvangen.
Overmacht
  • In geval van overmacht zijn wij niet gehouden onze verplichtingen na te komen. In dat geval kunnen wij ofwel onze verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.
  • Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle die de nakoming van onze verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder begrijpen wij onder meer stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van onze website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden.
Intellectuele eigendomsrechten
  • Onze website, logo’s, teksten, foto’s, namen en in het algemeen al onze communicatie zijn beschermd door intellectuele eigendomsrechten die hetzij bij ons, hetzij bij onze toeleveranciers of andere rechthebbenden liggen.
  • Het is verboden gebruik te maken van en/of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel. Zo mag je bijvoorbeeld tekeningen, foto’s namen, teksten, logo’s kleurencombinatie, etc … niet kopiëren of reproduceren zonder onze voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.
Klachtenregeling en geschillen
  • We hopen natuurlijk altijd dat al onze klanten 100% tevreden zijn. Als je toch klachten zou hebben over onze diensten, kun je ons contacteren via info@okra.be, telefoonnummer 02 246 44 41, of per brief gericht aan: OKRA, Haachtsesteenweg 579, 1030 Schaarbeek (Brussel). We doen er alles aan om je klacht binnen de 5 werkdagen te behandelen
  • Op alle overeenkomsten die we afsluiten met onze klanten, ongeacht hun woonplaats, is uitsluitend het Belgische recht van toepassing en bij geschillen zijn enkel de bevoegde Belgische rechtbanken bevoegd. Indien om redenen van internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij de interpretatie van huidige algemene voorwaarden in de eerste plaats teruggegrepen worden naar Boek VI van het Belgisch Wetboek Economisch Recht.
  • Bij buitengerechtelijke regeling van het geschil is de Consumentenombudsdienst van de Federale Overheid bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Die zal op zijn beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een gekwalificeerde entiteit. Je kunt de Consumentenombudsdienst bereiken via https://www.consumentenombudsdienst.be/nl
  • Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kun je bovendien beroep doen op het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie via https://ec.europa.eu/odr.