Europese richtlijn voor rijbewijzen: wat verandert er?
Vorig jaar reeds ondernam de Europese tripartite (Europese Raad, Europees parlement en Europese commissie) een poging om de geldigheidsduur van de rijvaardigheid vanaf een bepaalde leeftijd in tijd te beperken. Dit voorstel kaderde toen in een breder voorstel om het Europees rijbewijs te hervormen en ontketende een lawine aan tegenvoorstellingen, aanvullingen, … Met welgeteld één stem op voorschot werd het uiteindelijk voorstel dat ter stemming aan het Europees Parlement voorgelegd werd naar de prullenmand verwezen.
Jaarlijks sterven er gemiddeld 20.000 mensen op de Europese wegen. Europa wil dit gitzwarte cijfer tegen uiterlijk 2050 herleiden tot nul. Een loflijk streven waar duidelijke maatregelen voor nodig zijn. Het belangrijkste punt van kritiek op het oorspronkelijke voorstel en alle afgeleiden daarvan, was dat leeftijd een absoluut criterium werd om de rijvaardigheid in duur te beperken. Dit kwam in feite neer op ageïsme en zelfs leeftijdsdiscriminatie. Het is volgens ons dan ook terecht dat het uiteindelijke voorstel naar de prullenmand verwezen werd.
Dan toch een hervorming van het Europees rijbewijs
Na de verkiezingskoorts van vorig jaar werd het bredere dossier terug uit de kast gehaald en werden verdere stappen ondernomen om een voorstel van Europese verordening ter stemming voor te leggen aan het Europees Parlement. En met succes, want op 24 maart jl. werd een doorbraakt bereikt na lange onderhandelingen tussen het Europees Parlement en de lidstaten. Een zestal concrete maatregelen moeten er voor zorgen dat de verkeersveiligheid binnen de EU verhoogd wordt en dat het vrij verkeer van mensen binnen de Eu versoepeld wordt.
Twee maatregelen springen er voor ons als belangenbehartigende organisatie toch wel uit:
- De geldigheidsduur van het rijbewijs wordt gelijkgeschakeld over de lidstaten heen. Dit wordt 15 jaar, tenzij het rijbewijs ook als nationaal identiteitsbewijs geldt (wat voor België niet van toepassing is). Dan blijft de geldigheidsduur 10 jaar. Lidstaten krijgen de vrijheid om te bepalen welke stappen nodig zijn om een nieuw rijbewijs aan te vragen (bijv. examens of verklaring op eer). Een oogtest en een cardiovasculaire evaluatie zouden wel onderdeel uitmaken van de procedure.
Lidstaten zullen bovendien vrij zijn om vanaf 65 jaar een kortere geldigheidsduur op te leggen. België was hier in het verleden geen voorstander van, al is de politieke realiteit in ons land ondertussen wel anders met nieuwe regeringen op regionaal en federaal niveau. Hoe België zich hiertegen zal verhouden, blijft dus nog een open vraag. - Tegen 2030 wordt het rijbewijs digitaal. Het wordt rechtstreeks toegankelijk via de smartphone, wordt in alle lidstaten erkend en moet tegen 2030 de norm worden. Bestuurders zullen wel nog een fysiek rijbewijs kunnen aanvragen. België overweegt om het digitale rijbewijs al in 2029 in te voeren.

Daarnaast voorziet het akkoord ook nog een viertal andere maatregelen:
- Iedere lidstaat wordt verplicht om een proefperiode van minstens twee jaar in te voeren voor nieuwe bestuurders. Tijdens de proefperiode worden de regels strenger en de sancties zwaarder. Hierbij wordt o.m. ingezet op de bewustmaking van de gevaren van alcohol en andere drugs in het verkeer en de risico’s op het niet dragen van de veiligheidsgordel.
Lidstaten zullen bovendien aangemoedigd (maar niet verplicht) worden om een nultolerantie te hanteren voor alchol. - Een hervorming van de vereisten bij de rijopleiding moeten mensen beter bewust maken van veilig gsm-gebruik, het belang van het veilig openen van portieren (dutch reach) en de gevaren van de dode hoek. Ook het veilig rijden in extreme weersomstandigheden en de bescherming van kwetsbare weggebruikers moeten aandacht krijgen.
- Het systeem van begeleid rijden voor het behalen van een rijbewijs zou veralgemeend worden tot alle lidstaten van de EU. Het idee daarachter is dat de opleiding versterkt wordt door jonge bestuurders een eerste rijervaring op de weg te geven onder begeleiding van ervaren bestuurders.
- Europa wil de minimumleeftijd verlagen waarop het rijbewijs voor vrachtwagens behaald kan worden. Om het tekort aan chauffeurs op te vangen, daalt deze van 21 naar 18 jaar. Een soortgelijke maatregel is ook voorzien voor buschauffeurs: daar daalt de leeftijd van 24 naar 21 jaar, op voorwaarde dat zij een getuigschrift van vakbekwaamheid behaald hebben.
Hoe definitief is dit akkoord?
Het akkoord is nog niet definitief. Om het als Europese verordening doorgevoerd te krijgen, moet het akkoord door de Europese triparite goedgekeurd worden. Zowel de Europese Raad, als de Europese Commissie en het Europeees parlement moet dus zijn zegen geven. Van zodra de Europese verordening in voege treedt, heeft iedere lidstaat vier jaar de tijd om de richtlijnen te vertalen in nationale wetgeving. Dit betekent dat we tegen 2030 grote veranderingen mogen verwachten.
Kortingen voor leden
Het OKRA-bonnenboekje is een extraatje bovenop je lidmaatschap bij OKRA. Er even tussenuit, aandacht voor je gezondheid, meer comfort, zelfs nieuwe schoenen of een goed boek, het kan nu mét korting of een speciaal OKRA-voordeel dankzij de bonnen van onze partners. Je OKRA-lidgeld is in geen tijd terugverdiend.


OKRA-dating
Vind jouw perfecte match via OKRA! Zin om nieuwe contacten te leggen? OKRA en 50plusMatch helpen je daarbij! Zoek contact met andere OKRA-leden of date veilig én voordelig met duizenden senioren. Chat, maak vrienden of ga mee naar een leuke activiteit.
Probeer 1 week gratis en geniet als OKRA-lid van stevige korting!