Vervolgactie Seniorentarief NMBS
Op 19 november ijverden we in de – bij momenten gietende – regen voor het behoud van een aantrekkelijk seniorentarief. Omdat het oorverdovend stil bleef bij de NMBS ging er op 13/12 jl. een symbolische vervolgactie door in Brussel. Voor de gebouwen van de NMBS in de Frankrijkstraat, waar op dat moment hun Bestuursorgaan vergaderde.
Vertegenwoordigers van S-Plus, Groen Plus, OKRA, de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer, de Anders Actieven van ACV Transcom, ABVV senioren, Vl@s vzw, Neos, Vief, Grootouders voor het Klimaat, Enéo, FGTB, ACV, CSC séniors en Séniors PS waren op de afspraak om een rechtstreeks contact met de NMBS te eisen. Zij beslissen immers over de hervorming van de spoorwegtarieven. Hierbij zal ook een beslissing genomen worden over het alternatief voor het seniorenticket en de korting voor (ouders van) grote gezinnen.
De NMBS houdt vol dat er in de nieuwe tariefstructuur plaats zal blijven voor een aantrekkelijk seniorentarief. Ook al wordt het seniorenticket van 8,3 euro afgeschaft en is er ook voor de kortingskaart voor grote gezinnen geen sprake meer. De ouderenorganisaties zijn er alleszins niet gerust op en wilden de NMBS duidelijk maken dat hun ontwerp van tariefstructuur voor ons niet voldoet. Ook al belooft men een korting van 40% op de ticketprijs én een aanvullende korting in de daluren als men een kortingskaart koopt, zoals dit voorzien is in de beheersovereenkomst.
Het wordt op die manier immers ingewikkeld voor een oudere: je hebt bij de aanschaf van een treinticket best een rekenmachine én een glazen bol bij. Hoe kan je anders inschatten hoeveel keer je trein dit jaar zal nemen, en of dat al dan niet in de daluren zal zijn. En dan moet je nog beginnen rekenen wat de beste koop is: mét of zonder voordeelkaart. Groepsuitstappen doen als ouderen-organisatie wordt op die manier bovendien hélemaal onbegonnen werk. En dan heb je alleen nog maar de tickets voor de trein, en niet voor bus, tram en/of metro om op je bestemming te geraken.
Een afvaardiging van alle ouderenorganisaties werd uiteindelijk ontvangen bij het directiecomité van de NMBS, met aanwezigheid van de CEO, Mevr. Sophie Dutordoir. Zij beluisterden de bezorgdheden van de ouderenorganisaties en er werd van gedachten gewisseld over het tegenvoorstel dat zij deden tav de NBMS. Hierbij wordt volop ingezet op een seniorenabonnement dat in heel het land geldig is op zowel trein, tram, bus en metro, verderbouwend op het bestaande seniorenabonnement bij De Lijn, MIVB en TEC. Een beslissing van de NMBS volgt in de loop van 2025. Hoe dan ook blijven we met OKRA strijden voor een eenvoudig en aantrekkelijk vervoerssysteem voor ouderen in Vlaanderen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!