Wijzigingen in ‘Mijn energiescan’
Mijn energiescan is misschien niet zo bekend, maar kan wel interessant zijn voor heel wat huishoudens. Via deze scan kom je immers te weten hoe je thuis kunt besparen op energie. Een expert komt langs en geeft concrete tips over jouw verwarming, verlichting en huishoudtoestellen. Waar mogelijk worden kleine maatregelen al uitgevoerd, zoals het vervangen van een lamp door een LED-lamp. Bovendien kan je ook hulp krijgen bij vragen over jouw energiefactuur. Mijn energiescan kan dus op korte termijn een wezenlijk verschil maken op het vlak van energieverbruik en de daarbij horende kosten.
Sedert 1 januari 2025 is er een belangrijke wijziging in de voorwaarden en is het recht op deze gratis energiescan inkomensafhankelijk:
- Het belastbaar inkomen als alleenstaande is lager dan 29.220 euro.
- Het gezamenlijk belastbaar inkomen als gehuwden of wettelijk samenwonenden zonder personen ten laste is lager dan 43.820 euro.
- Het belastbaar inkomen als alleenstaande met een handicap of als alleenstaande met één persoon ten laste is lager dan 43.820 euro.
Per persoon ten laste extra moet u 4.330 euro optellen bij deze bedragen.
Bijzondere doelgroepen
- Wie niet voldoet aan de inkomensvoorwaarde of reeds begeleiding krijgt van het OCMW kan alsnog een scan aanvragen via het OCMW of Sociaal Huis van de gemeente waar de domicilie gevestigd is. Zij kunnen na onderzoek van jouw specifieke situatie alsnog een scan aanvragen. Daarnaast kan iedereen met vragen rond energie(besparing) en het verlagen van de energiefactuur ook terecht bij het Energiehuis.
- Wie klant is bij netbeheerder Fluvius kan onder bepaalde voorwaarden ook in aanmerking komen. Meer informatie hierover kan je bij hen opvragen.
- Huishoudens die beschikken over een budgetmeter met geactiveerde voorafbetalingsfunctie hebben onvoorwaardelijk recht op een gratis energiescan, evenals huishoudens waarvoor Fluvius een verzoek tot afsluiting heeft ingediend bij de Lokale Adviescommissie. De aanvraag hiervoor gebeurt via Fluvius.
Procedure
- De aanvraag gebeurt via het online loket. In specifieke situaties kan dit via het OCMW of Fluvius verlopen.
- Bij het indienen van de aanvraag worden een aantal gegevens gecontroleerd: identificatie en gezinssamenstelling, inkomensgegevens, recht op groeipakket, leefloon en/of gegevens ivm handicap.
- Je wordt op de hoogte gebracht van de goedkeuring (of weigering) van jouw aanvraag.
- Binnen de maand na goedkeuring zal het scanbedrijf dat actief is in jouw stad of gemeente contact opnemen om een afspraak te maken.
Goed om weten: Als de aanvraag voor een gratis energiescan geweigerd wordt, kan je alsnog beslissen de energiescan te laten uitvoeren. Je zal hier dan wel zelf de kosten voor moeten dragen. De overheid betaalt zelf 272 euro per energiescan voor de doelgroep. Dit zou je als een richtprijs kunnen beschouwen, al kan een scanbedrijf altijd een scan aanbieden aan een lagere prijs of meer doen wat standaard verplicht is in in een gratis scan en waarvoor dan een hogere kost aangerekend wordt.

Wat houdt een energiescan in?
Een energiescanner komt bij jou thuis langs en bekijkt samen met jou hoe je zuiniger met energie kan omspringen. Kamer per kamer krijg je praktische tips die je meteen kan toepassen. Na afloop krijg je een gepersonaliseerd verslag met daarin het overzicht van jouw huidige energiesituatie en de bijbehorende energietips.
Daarnaast krijg je ook nog een spaarpakket met energiebesparend materiaal ter waarde van 25 euro. Dit pakket kan bestaan uit LED-lampen, een spaardouchekop, tochtstrips, … Indien nodig maakt de energiescanner nog een vervolgafspraak.
Goed om weten
Niet iedereen is digitaal even beslagen om de online aanvraag tot een goed einde te brengen. Zij kunnen hiervoor terecht op de administratieve dienst van hun gemeente om navraag te doen voor ondersteuning door een digipunt of het energiehuis van het werkingsgebied waar de gemeente onder ressorteert.