Volgende spelregels dragen we hoog in het vaandel.
Lees ze aandachtig!
Ook al is iedereen bij ons van harte welkom, ongeacht leeftijd of type motor, toch verwachten we van elke deelnemer dat ze zich houden aan enkele eenvoudige spelregels.
LOM spelregels
- Een goede basis kennis van het verkeersreglement.
- Een motorfiets die verzekerd is en in goede staat. Merk en type speelt geen rol.
- Een degelijke motorervaring. Het rijden in groep vergt een andere discipline dan alleen rijden. Heb je er geen ervaring mee, dat is geen vereiste want je leert het pas goed als je regelmatig met ons meerijdt.
- Een motorfiets met voldoende vermogen zodat er vlot in groep kan worden meegereden waarbij het inhalen van het overige verkeer eveneens vloeiend verloopt.
Af en toe wordt er als eens een snelweg aangedaan waarbij verwacht wordt dat je motorfiets vlot 120 km/u haalt. - Geschrankt rijden is de algemene regel. Zo behoud je voldoende afstand tussen je voorligger en is er mogelijkheid om eventueel uit te wijken bij obstakels. Doe dit zoveel mogelijk tenzij de weg er zich niet toe leent (bij smalle wegen bv).
- Gaten laten vallen is voor mederijders één van het meest frustrerende gedrag bij het rijden in groep. Tracht vlot aan te sluiten. Merk je dat het te vlug of te langzaam gaat, spreek de voorrijder erop aan.
- Onderling inhalen is verboden tenzij de gaten ‘te groot’ worden. Op die manier wordt de langzamere rijder op sleeptouw genomen.
Klaar dit uit bij een tussenstop samen met de voorrijder. - Zorg dat je een pechbijstand hebt zodat je in geval van nood beroep kunt doen op het verslepen van je voertuig.
In geval van pech laten we het slachtoffer niet aan zijn lot over. In eerste instantie wacht heel de groep. Is het euvel niet te verhelpen, dan zullen twee vrijwilligers bij het gestrande slachtoffer blijven. Zij vervoegen de groep terug op eigen houtje of keren huiswaarts.
Zijn er gewonden bij een ongeval, bel meteen 112!
Bel in dit geval ook de voorzitter Berto (0486 10 19 57), hij zal je wegwijs maken in het afhandelen van de nodige formulieren. - Heb respect voor je voorrijder! Hij is de baas over zijn groep. Het verkeer in het oog houden, gps rijden, omleidingen detecteren, de groep achter zich in de gaten houden, … . Het zijn maar enkele van zijn taken. Onderschat het niet!
Net zoals elke motorrijder heeft ook niet elke voorrijder hetzelfde rijgedrag. Dat kun je ook niet verwachten.
Het zijn vrijwillige voorrijders die eveneens plezier trachten te beleven aan de rit. Maak het hen dus niet onnodig moeilijk en stel hen niet verantwoordelijk voor het onaangepast rijgedrag of onenigheden in de groep. Deze leg je voor aan iemand van het bestuur. - De voorrijder tracht zoveel mogelijk de wettelijke snelheid aan te houden. Voor zij die gaten laten vallen, zullen de overige mederijders achter hen de snelheid onnodig doen laten opdrijven om bij te benen. Tracht dit dus te voorkomen.
- Het ligt voor de hand dat de voorrijder wacht als hij ziet dat niet iedereen volgt.
- Het overige verkeer inhalen doe je op een zo veilig mogelijke manier en niet omdat degene die voor je rijdt het doet. Wees wijs en wacht desnoods je beurt af!
- ‘s Morgens bij aanvang van de rit kies je vrijwillig je voorrijder. De voorrijders worden in rij opgesteld en er zal gevraagd worden om plaats te nemen achter je gekozen voorrijder. Let erop dat een groep maar maximum uit 8 deelnemers mag bestaan (incl voorrijder). Meerdere deelnemers zijn enkel toegelaten indien de voorrijder hiermee akkoord gaat. Zo niet zal er gevraagd worden om te wisselen van groep waar minder deelnemers staan. Tracht dit te respecteren.
Elke groep krijgt een nummer toegeroepen, onthoudt dit nummer want dat is de volgorde van vertrek voor de rest van de dag. - Tracht ‘s morgens een kwartier voor aanvang van de rit aanwezig te zijn zodat je tijdig de briefing en de indeling van de groepen kunt volgen.
- Eens je met je motor je plaats hebt ingenomen in de groep behoudt je die voor de rest van de dag.
- Onderling wisselen of wisselen van groep in de loop van de dag, kan enkel in overleg met de voorrijder.
- Vertrek steeds met een volle tank.
- In de loop van de dag verlaat je de groep nooit zonder voorafgaandelijk de voorrijder op de hoogte te hebben gebracht.
Tijdens het rijden verlaat je de groep enkel omwille van een dringende reden, bv een dringend bericht ontvangen, plots vaststellen dat je moet tanken, dringend toilet, …. Geef dan een duidelijk teken aan één van je mederijders.
De groep wacht in dit geval niet. Wil je nadien de groep vervoegen dan zul je zelf terug moeten zien aan te sluiten. - Rijden met LOM doe je op eigen risico. Ook opgelopen boetes zijn altijd voor eigen rekening.
- Het LOM bestuur kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen, schade of onenigheden.
- Samen uit, samen thuis. Tracht zo veel mogelijk ook de laatste stop aan te doen. Vaak zijn aantallen doorgegeven aan het etablissement.
- Rijden en alcohol gaan niet samen. Drink een pintje aan het einde van de rit.
- Muziek afspelen vanop de motor is niet aangenaam voor de omgeving. Speel liever muziek af in je helm. Tenzij voor speciale gelegenheden (bv carnaval optocht, …).
- In Duitsland moet je als motorrijder verplicht een EHBO kid bijhebben. In België niet maar het is wel een goed idee om het bij te hebben. Het neemt niet veel plaats in en het kost haast niets.
- Nog een goed idee is om je bloedroep, een noodnummer en een nummer van je pechverhelping ergens in je hesje te bevestigen. Zodat in geval van nood, zij die hulp willen bieden dit meteen weten te raadplegen.
- Het is verboden om buiten OKRA om een geplande LOM-motorreis te boeken. Wie dit doet wordt niet beschouwd als deelnemer en mag de reis ook niet samen met de groep aanvatten of de groep vervoegen tijdens de ritten.
- Overige spelregels worden indien nodig nog toegevoegd