• Over OKRA
  • In je buurt
  • Actueel
  • Voordelen
  • Vrijwilligers
  • Contact
  • Steun ons
  • Inloggen
Okra Logo Okra Logo Okra Logo Okra Logo
  • Activiteiten
  • Reizen
  • Sport
  • Dating
  • Info/advies
  • Webshop
  • Word lid
✕
23/10/2025

De nieuwe tariefstructuur van de NMBS

Deel dit bericht op sociale media.

Op 15 oktober jl. werd de nieuwe tariefstructuur van de NMBS van toepassing. Ondanks de goed nieuwsshow van de NMBS blijkt dat veel ritten – en vooral de langere trajecten – significant duurder worden. Voor ouderen is vooral de afschaffing van het seniorentarief een bittere pil om te slikken. Dit bleek ook uit de – veelal ontgoochtelde – reacties van zowel vrijwilligers als leden.

Met OKRA hebben we heel wat inspanningen geleverd om onze stempel op dit dossier te drukken. Inspanningen die soms wat onder de radar van het brede publiek zijn gebleven, maar die wél geleverd werden. We lijsten ze graag kort voor jullie op:

  • Op 19 november 2024 hielden we samen met de Supporters voor het Openbaar Vervoer (VSOV) een manifestatie aan het station van Oostende om te ijveren voor een betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer. In de gietende regen brachten we toch een 200-tal demonstranten op de been.
  • Op 13 december 2024 ging een delegatie van meerdere ouderenorganisaties op wacht staan bij het NMBS-hoofdkwartier om diens Raad van Bestuur te confronteren in eigen huis. We gaven er o.m. een toelichting bij het tegenvoorstel van de ouderenorganisaties binnen de Vlaamse Ouderenraad als alternatief voor het seniorenticket.
  • Dit voorstel werd uitgewerkt door OKRA, maar in een poging om gedragenheid te creëren, legden we dit voorstel op tafel van de ouderenorganisaties binnen de Vlaamse Ouderenraad. Op die manier konden we met één voorstel naar buiten komen.
  • Dit voorstel werd ook federaal op tafel gelegd, om ook de Franstalige en Brusselse organisaties op één lijn te krijgen. Zo konden we bekomen dat de Federale Adviesraad voor ouderen (FAVO) een unaniem advies uitbracht hierover.
  • Om de druk op de ketel te houden, zochten we de NMBS opnieuw op, dit keer met een tweetalige afvaardiging. Met een FAVO-afvaardiging werd een bezoek gebracht aan minister Crucke. Tevens werden alle parlementsleden van de commissie mobiliteit (federaal parlement) meerdere keren aangeschreven om ons voorstel toe te lichten en hen op te roepen dit te verdedigen.
Printversie

Ondanks de inspanningen om onze stempel te drukken op dit dossier hebben we het dit keer niet gehaald. Hooguit zijn we er in geslaagd om de meest scherpe kantjes van het oorspronkelijke NMBS-plan er af te vijlen (bijv. prijs van train+ kaart, minder grote verhoging van de maximumprijs voor een ticket, vooruitzicht van een combiticket trein-bus, …). We blijven dit dossier echter wél opvolgen en zullen ook in de toekomst niet nalaten om tussen te komen als dat nodig is.

Nu de nieuwe tariefstructuur is ingevoerd, willen we de mensen hierover zo goed mogelijk informeren. Binnenkort zal er over dit onderwerp dan ook een korte webinar (digitale vormig) opgenomen worden die we in OKRA zullen verspreiden. Hou dus zeker onze nieuwsbrief en website in de gaten.

Wie meer wil weten over ons standpunt vind de perstekst hier terug.

Footer Image
OKRA
Pers
Vacatures
Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacy
Volg onze sociale media
Zin in OKRA-tv of het OKRA-journaal?
Neem zeker een kijkje op Youtube.
Schrijf in op de nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van wat er gebeurt bij OKRA, schrijf je dan snel in op de nieuwsbrief en wij doen de rest.
Schrijf in
© 2025 OKRA vzwBE 0412.022.346Website door Atelier 64
ONZE PARTNERSCm en Vlaamse overheid
0

€ 0,00

  • Over OKRA
  • In je buurt
  • Actueel
  • Voordelen
  • Vrijwilligers
  • Contact
  • Steun ons
  • Inloggen